Loading...

Body Weight CoachБлог

КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВАТ НАГЛАСИТЕ?


back456_770x0_scale_478b24840a

Нагласата представлява заучена  предразположеност да се реагира по определен (благоприятен или неблагоприятен) начин по отношение на даден обект. Приема се, че нагласите имат три основни компонента: когнитивен, афективен и поведенчески. Когнитивният компонент се отнася до системата от убеждения на човека по отношение на обекта на нагласата. Афективният компонент обхваща посоката и интензивността на оценката на човека или типа преживяна емоция към обекта на нагласата. Поведенческият компонент е предразположение за действие по определен начин към обекта на нагласата. Поведението, пораждащо положителен енергиен баланс, а от там и прекомерно натрупване на мазнини, често е резултат от непродуктивни нагласи. Тези нагласи могат да бъдат както "достъпни"(осъзнати), така и скрити (неосъзнати).  Изследванията показват, че е много по-лесно   да бъдат променени "достъпните " нагласи (Bandura, 1992). Откриването и осъзнаването на непродуктивните нагласи е важна стъпка в процеса на поведенческа промяна, необходима за трайната редукция на телесното тегло.

         Нагласите могат да определят както  индивидуалното, така  и микрогруповото човешко поведение и имат свое място в теоретичното обяснение на такива масови феномени като  предразсъдъците, модата, традициите и т.н. Най-често изборът на диетичен режим или физическа активност се прави под влияние на модни тенденции, препоръки на "авторитети", традиционни или алтернативни схващания за "правилно" и "неправилно", "полезно " и "вредно", без да се отчитат уникалните биологични потребности на тялото.

 Както беше отбелязано вече, нагласите имат и афективен компонент. Широка популярност е добило схващането, че ако човек се уплаши за живота си, то той веднага ще промени поведението си. Изследванията обаче показват, че хората се мотивират да променят поведението си само в случаите, когато преживяната емоция е с умерен интензитет, подходящото поведение изглежда възможно (достъпно) и Аз-ефективността е висока (Witte, 1992). Ако интензивността на емоцията е твърде слаба или твърде силна, а индивидът приема, че ситуацията не е под негов контрол, то мотивация няма и промяна в поведението не настъпва .

Този сайт използва "бисквитки" (cookies), с цел по-доброто обслужване на своите посетители. Научете повече.

Разбрах