Loading...

Body Weight CoachНаука

УБЕЖДЕНИЯ


1_770x0_scale_478b24840a

 

 Убежденията са един от най-силните предиктори на мотивацията, а оттам и на поведението. Формират се на базата на социални, културни и религиозни норми в комбинация с личен опит. Индивидите от различни субпопулации на съвременната човешка популация може да възприемат коренно различни убеждения по отношение на идеалите за тегло и форма на тялото, здравословно и нездравословно хранене или двигателна активност.

 Агресивно налаганият в западните общества идеал за мускулесто тяло с изключително нисък процент телесни мазнини е практически непостижим за повечето хора. Поставянето на нереалистични цели води до сериозни негативни последствия. За някои индивиди може да се превърне в основен измерител за личната стойност и да доведе до свръхмотивация. Поддържането на неестествено ниско за индивида тегло може да изисква огромни и постоянни усилия, което при някои хора може да доведе до използване на неподходящи практики. Убеждението, че теглото е генетично предопределено, подкрепено от минали неуспешни опити за отслабване, може да е причина за липсата на мотивация при други.

Независимо, че всеки човек се ражда с инстинкт за хранене, решенията кога, какво и колко да изядем, са силно повлияни от убежденията ни. Веганите например са убедени, че млякото, месото и другите продукти от животински произход са вредни за здравето, докато бодибилдърите са убедени, че без големи количества животински протеини е невъзможно поддържането на мускулна маса.

 Нерядко причини за прием на излишно големи количества храна може да са убеждения от типа „не трябва да се хвърля храна“, „ще я/го обидиш, ако не го изядеш“, „не се стои на празна маса“ и т.н.

Убежденията, свързани с физическа активност, също са от съществено значение. Много хора възприемат заниманията със спорт, танци или дори разходките като загуба на ценно време. Други вярват, че ходенето пеша е твърде леко натоварване, за да осигури някаква полза, и са склонни да включват високоинтензивни тренировки на фона на висока заседналост. Значителна част от учениците успяват да усвоят в часовете по физическо възпитание убеждения като „не съм създаден да се движа“ или „спортът не е удоволствие, а болка и умора“.

Източник: Б. Палатова, дисертация

 

Този сайт използва "бисквитки" (cookies), с цел по-доброто обслужване на своите посетители. Научете повече.

Разбрах